🌹مراسم گرامیداشت روز و هفته خوشنویسی در انجمن خوشنویسان استان البرز🌹

https://m.aparat.com/v/CSsi9

❇️استاد علی مهری رئیس انجمن خوشنویسان البرز:
“البرز خاستگاه خوشنویسی معاصر ایران است”

✍️ #رضا_قاسم‌پور(خبرنگار صدای معلم)

۲۱ مهر ماه آغاز هفته خوشنویسی است حدود هفتاد سال پیش زنده یاد دکتر بیانیکلاسهای آموزش خوشنویسی نوین را تشکیل دادند وبدین صورت قدیمیترین نهاد هنری غیر دولتی مردم نهاد شکل گرفت به افتخار این مهم ۲۱ مهرماه روز ملی خوشنویسی نامگذاری شده است.
امروز همزمان با کل کشور در کرج نیز به همت انجمن خوشنویسان البرز مراسم گرامیداشت روز و هفته خوشنویسی در محل این انجمن برگزار گردید.

🔷در این مراسم ابتدا استاد مهری رئیس انجمن خوشنویسان البرز ضمن گرامیداشت هفته خوشنویسی افزود:
انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۲۹ به همت زنده یادان دکتر بیانی،برادران میرخانی و استاد بوذری تشکیل گردید و استاد امیرخانی نیم قرن انجمن را اداره نمود.که همگی اهل البرز هستند
در ۸ آبان ۶۸ انجمن خوشنویسان کرج نیز به همت استادان غلامرضا خلج ،رضا منوری و با حضور استاد امیرخانی امیرخانی تشکیل شد و به دلیل حضور موثر البرزی ها در شروع،توسعه و تثبیت این هنر ناب به نوعی می توان البرز را خاستگاه خوشنویسی معاصر ایران نامید.
واز مسئولین استان علی الخصوص مدیر کل میراث ‌وگردشگری ثبت ملی این عنوان را برای استان البرز مطالبه نموده واز شهرداری کرج بازسازی ساختمان قدیمی انجمن خوشنویسان کرج را خواستار شدند

🔷در ادامه دکتر حسین عسگری البرز پژوه نامی سخنانی در خصوص پیشنه و تاریخچه خوشنویسی در البرز ارائه نموده افزود:
برخی از لوحهای خطاطی که از مارال تپه ،تپه ازبکی شهرستان نظرآباد بدست آمده اند بیش از ۶۰۰۰ سال قدمت دارند پس می توان قدمت خط در البرز را پیشتاز نامید وی ضمن اشاره به قرآن های کتابت شده در پای آبشار کرکبود طالقان افزود:اگر کاتبان را خوشنویس بنامیم بیش از ۲۵۰ خوشنویس ممتاز در پیشینه تاریخی البرز وجود دارد میرزا بانو ماه شرف خان برغانی بانوی خوشنویس برجسته البرز می باشند.
دکتر عسگری مزیت البرز در خوشنویسی را در ایجاد سبک‌های نوین و ترکیبی ذکر کرده گفت:
استاد امیرخانی با تلفیق شیوه کلهر وبردران میرخانی و صفوی به سبک ‌شیوه ی جدید دست یافتند با ایجاد سبک‌جدید مرزهای هنر خوشنویسی را درنوردیدند.
همانطور که استاد مهری اشاره داشتند البرز می تواند خاستگاه خوشنویسی معاصرباشد .

🔷در ادامه دکتر عمار ایزدیار عضو شورای شهر کرج نیز پشت تریبون رفته و در خصوص لزوم حمایت شورا و شهرداری از هنرمندان البرزی و توجه به هنر اصیل خوشنویسی سخنرانی نمودند.
دکتر عسگری نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت از هنر اصیل خوشنویسی وجایگاه انجمن خوشنویسان در ترویج فرهنگ وهنرتاکید نمودند .دکتر علیرضا رحیمی نایب رئیس شورای شهر کرج و دکتر هراتی معاون هنری مدیر کل فرهنگ وارشاد نیز از دیگر میهمانان و سخنرانان جلسه بودند.
در این مراسم سارینا حیدریو غزال مهری از کودکان هنرمند به حافظ خوانی پرداختند سپس گروه موسیقی نیز با هنرنمایی خود شور و شعور جلسه را مضاعف نمود.

🔰سخن آخر
یکی از مشکلات روزافزون حوزه تعلیم و تربیت بد خطی مفرط و روزافزون دانش آموزان و معلمان می باشد در کنار بد نویسی باید به غلط نویسی نیز اشاره کنیم یکی از محاسن کلاسهای مجازی آکواریومی کردن سیستم آموزشی است
بعضا اغلاط چندش آوری در پست های ارسالی دانش آموزان و متاسفانه گاها در نوشته همکاران دیده می شود.
یعنی ما علاوه بر دور شدن از هنر ناب و اصیل خوشنویسی تدریجا دچار نوعی غلط نویسی املایی، انشایی و محتوایی شده ایم.
امیدواریم با مشارکت انجمن خوشنویسان کشور و همکاری معلم هنرمندانی چون استاد مهری(رییس انجمن خوشنویسان البرز واز دبیران اسبق شهیدستان کرج) بتوانیم قطار خارج شده از ریل خوشنویسی و درست نویسی را به مسیر اصلی و اصیل خود برگردانیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *